Mokslinė fantastika padarė didžiulę įtaką menams, įskaitant literatūrą, kiną, grafiką ir dizainą. Šis poveikis yra toks reikšmingas, kad Šveicarijos baldų įmonė Vitra skyrė metus trukusią parodą pavadinimu Mokslinės fantastikos dizainas: nuo kosmoso amžiaus iki metaverso ištirti šią dizaino ir mokslinės fantastikos sankirtą.
Norint suprasti ryšį tarp šių dviejų sferų, reikia dar kartą peržiūrėti istorijos knygas. Trumpai tariant, dizainas ir mokslinė fantastika palaiko nuolatinį ryšį nuo šeštojo dešimtmečio po pramonės amžiaus technologijų bumo. Mokslinė fantastika kaip žanras pradėjo tapti savarankiška, kai to meto kūrėjai pradėjo įsivaizduoti futuristinį pasaulį, kurį įgalino naujosios technologijos.
Pirma, pasaulis stebėjo kosmines lenktynes tarp Jungtinių Valstijų ir Sovietų Sąjungos ir matė pirmuosius palydovų paleidimus, įkvėpusius tokius ikoniškus dizainerius kaip Gae Aulenti, Eero Aarnio, Luigi Colani, Joe Colombo ir Vernerį Pantoną sekti naują reiškinį. dizainas, pagrįstas kelionių į kosmosą technologija. Šie dizainai, išsiskiriantys savo organinėmis formomis ir blizgančiais plastikiniais paviršiais, išgarsėjo dideliame ekrane, pavyzdžiui, Olivier Mourgue’o Djinn sėdynių serija Stanley Kubricko filme. 2001: Kosminė odisėja (1968) ir Eero Aarnio pomidorų kėdė Barry Sonnenfeld’s Vyrai juodais drabužiais (1997). Komiksai, celiuliozės žurnalai ir knygos taip pat pradėjo tyrinėti mokslinės fantastikos temą, sukurdami naują šio žanro gerbėjų bazę. Po daugelio metų kompiuterinis dizainas ir 3D spausdinimas atvedė prie Joriso Laarmano aliuminio gradiento kėdės (2013) – pirmosios 3D spausdintos metalinės kėdės. Pastaraisiais metais metaversa atvėrė duris, atrodytų, begalinėms galimybėms kylantiems dizaineriams kurti ir eksperimentuoti.
Visa tai ir tiek daug to, ką lankytojai pamatys „Vitra Schaudepot“, atrodė neįmanoma, kol dizaineriai savo idėjas nepavertė realybe. Parodoje eksponuojama daugiau nei 100 objektų, dokumentuojančių dialogą tarp dizaino ir mokslinės fantastikos, Argentinos vizualiojo menininko. Andresas Reisingeris. Pats dizaineris įtraukė savo laivybos seriją (2021 m.) ir Hortensia kėdę (2018 m.), pastaroji iš pradžių buvo NFT, o vėliau – fizinis baldas. Parodos kūrybos vadovas Reisingeris paaiškina savo viziją: „Kai tik Vitros dizaino muziejus mane pakvietė dirbti prie šios parodos, žinojau, kad noriu įtraukti argentiniečių fantasto Jorge’o Luiso Borgeso, kurį jau seniai noriu, temas. žavėjosi. Pagrindinis jo kūrybos motyvas – veidrodžiai, simbolizuojantys portalus į alternatyvias realijas. Atsižvelgdamas į tai, nusprendžiau pagerbti Borgesą, paversdamas veidrodžius parodos akcentais, panaudojant juos, kad atspindėtų ir sužadintų daugybę susipynusių realijų ir laiko juostų, sukurdama naują dimensiją mūsų šiuolaikiniame pasaulyje. Džiaugiuosi tuo, ką pasiekėme su šia paroda, kuri kalba apie laiką ir erdvę, kuri tikrai nepažįsta laiko ir erdvės.
Žemiau pateikiamas nedidelis parodoje rastų objektų pasirinkimas:
Veiks iki 2025 m. gegužės 11 d. Mokslinės fantastikos dizainas: nuo kosmoso amžiaus iki metaverso paroda, kurią būtina pamatyti visiems, susižavėjusiems dizaino ir futuristinės vizijos sąveika. Norėdami sužinoti daugiau, apsilankykite vitra.com.
Parodos nuotraukos Markas Niedermannas.